Formatief Handelen

Minder cijfers en scores

Méér leren en ontwikkelen

Plan een gratis intake

Alle leerlingen groeien

Durf jij de stap te zetten van cijfers naar écht leren?


Veel scholen en besturen dromen ervan: minder nadruk op toetsen en scores, en meer focus op groei en ontwikkeling. Maar hoe maak je die omslag in de praktijk? Het antwoord ligt in
formatief handelen.


Formatief handelen draait om leren, niet om het eindresultaat. Het gaat uit van het geloof dat ieder kind kan leren—en dat iets wat nu nog niet lukt, morgen wél mogelijk is. Samen met de leerlingen bouwen leerkrachten aan een leerproces waarin ruimte is voor ontwikkeling, nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen.


Daarbij speelt ook het team zelf een cruciale rol. Leerkrachten worden uitgedaagd om kritisch naar hun eigen handelen te kijken, ervaringen te delen en elkaar feedback te geven. Zo groeit niet alleen de leerling, maar het hele team.


Ben jij klaar om leren en ontwikkelen écht centraal te zetten?

Download HIER het aanbod op 1 A4

ALLE LEERLINGEN GROEIEN

In 4 bijeenkomsten en 3 x co-teaching wordt het fundament gelegd voor goed formatief handelen.

01

Voorgerecht (eerste bijeenkomst)

Het fundament van formatief handelen is de visie op leren van jullie team. In deze bijeenkomst gaan we in op die visie. Formatief handelen doe je niet aan het einde van de les, maar begint al bij de start. Hoe je dat concreet doet komt in deze bijeenkomst uitgebreid aan de orde.

02

Amuse (tweede bijeenkomst)

Bij formatief handelen staat het leren en groeien van de leerlingen centraal. Het samen met leerlingen opstellen van succescriteria speelt hierbij een cruciale rol. In deze bijeenkomst gaan we in op het activeren van leerlingen en het actief betrekken bij het opstellen van succescriteria.



03

Hoofdgerecht (derde bijeenkomst)

Het geven van procesgerichte feedback is een van de meest effectieve manieren van feedback geven. Hoe je dat precies doet komt in deze bijeenkomst uitgebreid aan de orde. Daarnaast leer je hoe leerlingen elkaar feedback kunnen geven.

04

Nagerecht (vierde bijeenkomst)

Formatief handelen is een proces waarin continue geleerd wordt. Door de leerlingen, maar ook door de teamleden zelf. In deze bijeenkomst gaan we in op dat leren, successen en valkuilen. Daarnaast worden afstemmen, lesafsluiting en vervolgstappen nemen doorgenomen, gericht op de praktijk van alledag.

"Tijdens de bijeenkomsten was het zien van praktijkvoorbeelden fijn. Er wordt extra uitleg gegeven met duidelijke sheets"

G.

intern begeleider

"Op mijn vorige school werkte ik al met succescriteria. Eigenlijk begreep ik toen nog niet goed hoe ik dat moest doen. Niemand kon het me ook uitleggen. Nu weet ik hoe ik dit moet doen, eindelijk is het duidelijk"

A.

startende leerkracht

Dagelijks werken aan de groei van elk kind.

Samen maken we de weg vrij voor een leeromgeving waar elke leerling kan groeien en bloeien, ongeacht hun unieke behoeften en talenten. Door samen te werken, stimuleren we een cultuur van leren waar elke stem telt.




Boek onze training voor je interne scholingsaanbod (academies), studiemiddagen of scholingstraject en ontdek de vele mogelijkheden van formatief handelen! Laat ons samen de basis leggen voor een positieve en motiverende leerervaring waarin leerlingen niet alleen leren, maar ook hun volledige potentieel kunnen ontplooien.

Waarom kiezen voor Didactie?

CRKBO

gecertificeerd

18+ jaar ervaring

18+ jaar ervaring

Maatwerk

Uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding

Interesse in formatief handelen?

Laat ons weten wat je wensen zijn en we plannen een vrijblijvende intake bij jou op school!

Contactformulier