Rekenen

aanbod teamtraining

aanbod voor academies

Op maat gemaakt voor jouw team of stichting!

Vallen de rekenresultaten  op jouw school tegen?

Of past je rekenonderwijs niet meer bij de visie  van je school?

Je zou graag een onderdeel van het rekenen aan willen pakken, zoals bijvoorbeeld het automatiseren in alle klassen.

Je hebt natuurlijk (heel) veel kennis en kunde in huis, maar toch..
door de waan van alledag lukt het niet om het rekenonderwijs samen met het team gefocust aan te pakken en te verbeteren.

Bij Didactie hebben we de belangrijkste onderwerpen geclusterd in speciale
menu's, van studiedag tot heel rekentraject.
Van Koffie&Kennis tot Lunch&Leerlijnen, alles is
inclusief  lekkers!


Samen met de eigen collega’s of, bij aanbod aan een stichting, collega's van verschillende scholen, verkennen de professionals effectieve strategieën
en aanpakken, waardoor je niet alleen jouw eigen lessen, maar ook die van het hele team kunt verrijken.


Bij Didactie staat de onderwijsprofessional centraal en we geloven dat samen leren leidt tot een beter resultaat.


WAT ONZE KLANTEN ZEGGEN

Tevreden onderwijs-professionals

"De bijeenkomsten waren bijzonder interessant en boden veel bruikbare informatie. Het heeft me aangemoedigd om mijn aandacht meer te richten op het hoofdfasenmodel en na te denken over de manieren waarop ik dit effectief kan inzetten in de klas. Ik vond het ook heel prettig om tijdens de les actief bezig te zijn, bijvoorbeeld door het indelen van kaartjes in de vier fases van het hoofdfasemodel. Dit maakte de theorie niet alleen praktijkgerichter, maar ook veel toegankelijker. Hartelijk dank voor deze waardevolle opleiding!"

L.

leerkracht, Schijndel

"De tips om handelend te rekenen of te visualiseren waren erg bruikbaar. Wat je deed...op onze hulpvraag ingaan, daar waar nood aan was, was top. De voorbeeldles binnen de co-teaching vond ik heel nuttig"

H.

leerkracht, Halsteren

Daniëlle werkt gedreven en enthousiast. Haar enorme kennis heeft me geholpen overzicht en inzicht te krijgen binnen het rekenonderwijs. Hierdoor kon ik kinderen die vastliepen doelgericht begeleiden. En met succes! Ik kijk uit naar de trainingen die komend schooljaar op ons programma staan!”

M. Romein

leraarondersteuner, Halsteren

"Daniëlle is een gedreven trainer, die heel goed uitlegt wat leerlingen moeten weten en kunnen. Dit doet ze op een enthousiaste, bevlogen manier, waardoor het goed te begrijpen is"

E. Kruijk

remedial teacher, Roosendaal

Rekenmenu

Download de Flyer HIER


Kies het menu dat het best past bij jouw team, doelen en jaarplan!

Een mix van de diverse thema's behoort tot de mogelijkheden.

4 x studiedagdeel

3 x klassenbezoeken

Handelend rekenen met de juiste materialen, rekenbegrip stimuleren bij contextopgaven, afstemmen op leerlingen door inzicht in de hoofdfasen van de leerlijn

Inclusief lekkers

1x studiedag

Leerlijn automatiseren klaar binnen 1 dag

Inclusief lunch

3x studiedagdeel

2x klassenbezoeken

Inzicht en overzicht in rekenstrategieën, effectieve instructie geven en goed modelen

Inclusief soep

1x studiedag groep 1/2

Rekenen in prentenboeken, rekenen in hoeken, inzicht in de leerlijnen rekenen in groep 1/2

Inclusief lunch

1 x studiedag

Inzicht en overzicht in leerlijnen en de referentieniveaus 1F/1S in 1 dag

Inclusief lunch

1 x studiedag

Sterke rekenaars bieden wat ze nodig hebben en leren differentiëren

Inclusief lunch



Waarom kiezen voor Didactie?

CRKBO

gecertificeerd

18+ jaar ervaring

18+ jaar ervaring

Maatwerk

Uitstekende prijs-kwaliteits-

verhouding

Koffie & Kennis

Traject Handelend Rekenen – praktisch en toepasbaar

In vier studiedagdelen en drie klassenbezoeken ontdekken leerkrachten hoe handelend rekenen met de juiste materialen bijdraagt aan beter rekenbegrip.

Het traject biedt inzicht in de hoofdfasen van de leerlijn en helpt om het rekenonderwijs af te stemmen op de behoeften van leerlingen. Theorie en praktijk worden hierbij direct met elkaar verbonden.


Inhoud van het traject

  • 4 studiedagdelen
  • effectief inzetten van materialen bij handelend rekenen;
  • vergroten van rekenbegrip bij contextopgaven;
  • afstemmen van het aanbod op onderwijsbehoeften, met behulp van inzicht in de hoofdfasen van de leerlijn.
  • 3 klassenbezoeken
  • observatie, feedback en begeleiding bij het toepassen van de opgedane kennis in de klas.

Praktisch

Het traject combineert verdieping met praktische handvatten. Leerkrachten krijgen direct toepasbare ideeën voor hun lessen en ondersteuning bij de uitvoering in de klas. Daarbij wordt aangesloten op de gebruikte methode.


De studiedagdelen zijn inclusief lekkere koffiekoek of worstenbroodje!

Lunch & Leren

Studiedag: De leerlijn automatiseren in één dag


Je wil met je hele team aan de slag met de leerlijn automatiseren. Tijdens deze eendaagse training duiken we samen in de volledige leerlijn, zodat alle onderwijsprofessionals met meer zelfvertrouwen lessen en tussenmomenten kunnen vormgeven betreft het automatiseren van het rekenen. Ze weten waarom, wanneer en hoe ze werken aan het automatiseren. Doel is dat de kennis en vaardigheden van de professionals wordt vergroot, zodat de leerlingen beter leren automatiseren.


Wat kun je verwachten?


Vóór we met het hele schoolteam aan de slag gaan, krijg je een aantal vragen toegestuurd. Dit helpt ons om een helder beeld te krijgen van de huidige situatie, jullie (reken)visie, de methode, de materialen die al beschikbaar zijn, etc. Na de ontvangst van de antwoorden nemen we contact met je op, om eventuele vragen door te nemen. Dankzij deze grondige voorbereiding kunnen we de leerlijn écht in één studiedag afgerond krijgen!


In de energieke studiedag met het hele team gaan we stap voor stap het waarom, hoe en wat van automatiseren ontdekken. Je krijgt waardevolle handvatten om leerlingen doelgericht te begeleiden en om automatiseren slim en efficiënt in je rekenlessen te integreren. Er is volop ruimte voor vragen, inspirerende uitwisseling en het vertalen van de theorie naar jouw dagelijkse praktijk.


Praktisch


Deze studiedag is compact, hands-on en meteen toepasbaar. Je gaat naar huis met een compleet overzicht van de leerlijn en praktische ideeën waar je direct mee aan de slag kunt!


Optioneel:


Borgen! Met behulp van klassenobservaties en een borgingsdocument werken we samen aan een duurzame verbetering van het automatiseren.


En natuurlijk wordt er goed gezorgd voor de inwendige mens: inclusief een heerlijke lunch.

Soep & Strategie

Traject Rekenstrategieën en Effectieve Instructie

Meer grip op rekenstrategieën en het geven van krachtige instructie – in een traject met studiedagdelen én begeleiding in de klas.


Wat je kunt verwachten

  • 3 studiedagdelen
    Tijdens de bijeenkomsten werk je aan:
  • inzicht en overzicht in de belangrijkste rekenstrategieën;
  • het geven van effectieve instructie;
  • goed modelen, zodat leerlingen strategieën écht begrijpen en leren toepassen.
  • 2 klassenbezoeken
    Tijdens de klassenbezoeken wordt de vertaalslag gemaakt naar de praktijk. Er is ruimte voor observatie, feedback en begeleiding bij het toepassen van de inzichten in je eigen groep.



Praktisch

Dit traject combineert theorie met praktijk en geeft leerkrachten direct bruikbare handvatten. Je ontwikkelt overzicht in rekenstrategieën én leert hoe je met heldere instructie en goed modelen het verschil maakt in de klas.


En om er een prettige leerervaring van te maken, is er tijdens de studiedagdelen ook heerlijke soep inbegrepen.

Voor de kleine eters

Studiedag Rekenen in groep 1/2

Hoe maak je rekenen in de kleuterklas speels, betekenisvol én doelgericht?

Rekenen begint al lang voordat kinderen sommen op papier maken. In groep 1 en 2 ontdekken ze spelenderwijs de wereld van getallen, hoeveelheden en patronen. Maar hoe zorg je ervoor dat deze eerste ervaringen écht bijdragen aan een stevige rekenbasis?


Tijdens deze inspirerende studiedag nemen we je mee in de mogelijkheden om rekenen op een natuurlijke manier te verweven in het kleuteronderwijs.


Wat komt aan bod?

  • Rekenen in prentenboeken – ontdek hoe verhalen en illustraties een rijk startpunt kunnen zijn voor rekenactiviteiten.
  • Rekenen in hoeken – leer hoe je betekenisvolle speelhoeken inricht waarin rekenen vanzelfsprekend een plek krijgt.
  • Inzicht in de leerlijnen – krijg helder overzicht van de rekenontwikkeling in groep 1/2, zodat je spel, activiteiten en instructie doelgericht kunt inzetten.


Voor wie?

Deze studiedag is bedoeld voor leerkrachten in groep 1/2 die met plezier en vertrouwen willen werken aan de rekenontwikkeling van jonge kinderen. Je gaat naar huis met concrete ideeën die je meteen kunt gebruiken in de klas.


Praktisch

De studiedag is compact, inspirerend en direct toepasbaar.


En om het compleet te maken: er wordt gezorgd voor een heerlijke lunch.

Lunch & Leerlijnen

Studiedag Leerlijnen & Referentieniveaus

Hoe zorg je voor overzicht in de leerlijnen en weet je zeker dat jouw leerlingen toewerken naar de juiste referentieniveaus?

Veel leerkrachten ervaren de leerlijnen en referentieniveaus als iets complex: er zijn zoveel doelen, fasen en tussenstappen. Maar het kan ook heel overzichtelijk en werkbaar zijn. Tijdens deze studiedag ontdek je hoe je in één dag grip krijgt op de leerlijnen én helderheid in de referentieniveaus 1F en 1S.


Wat komt aan bod?

  • Inzicht in de leerlijnen – een duidelijk overzicht van de belangrijkste fasen, zodat je weet hoe leerlingen zich stap voor stap ontwikkelen.
  • Referentieniveaus 1F en 1S – wat houden ze precies in, hoe verhouden ze zich tot elkaar en hoe herken je de vertaalslag in je dagelijkse onderwijs?
  • Praktische vertaling – hoe je met deze kennis concreet aan de slag kunt in je lessen en keuzes maakt die passen bij de ontwikkeling van je groep.


Voor wie?

Deze studiedag is bedoeld voor leerkrachten en intern begeleiders die overzicht willen krijgen in wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Je gaat naar huis met een compleet beeld, praktische handvatten en meer vertrouwen in het werken met de leerlijnen en referentieniveaus.


Praktisch

Een compacte dag vol overzicht en bruikbare inzichten.


En natuurlijk zorgen we voor een fijne onderbreking met een heerlijke lunch.

Supplement lekker sterk

Studiedag Sterke Rekenaar in de Klas

Hoe geef je sterke rekenaars écht wat ze nodig hebben, zonder de rest van de groep uit het oog te verliezen?

In iedere klas zitten leerlingen die de leerstof sneller oppakken en méér uitdaging nodig hebben. Maar hoe bied je die verdieping en verbreding, terwijl je ook de andere leerlingen voldoende aandacht geeft? Tijdens deze studiedag ontdek je hoe je op een haalbare manier differentieert en sterke rekenaars de juiste kansen geeft.


Wat komt aan bod?

  • Herkennen en begrijpen van sterke rekenaars – wat hebben zij nodig om zich te blijven ontwikkelen?
  • Differentiëren in de rekenles – praktische werkvormen en strategieën om leerlingen op verschillende niveaus uit te dagen.
  • Balans in de klas – leren hoe je uitdaging biedt aan sterke rekenaars, zonder de rest van de groep uit het oog te verliezen.


Voor wie?

Deze studiedag is bedoeld voor leerkrachten die hun rekenonderwijs nóg beter willen afstemmen op verschillen in de klas en daarbij speciale aandacht willen geven aan sterke rekenaars.


Praktisch

Een inspirerende dag vol herkenning, nieuwe inzichten en praktische ideeën om meteen in te zetten in je eigen groep.


Inclusief een heerlijke lunch.

Interesse in een teamtraining rekenen?